• FoodforFort

  • Strategische ligging

  • Concept

  • Organisatiemodel

  • Productlijn

  • Beoogd partners

FoodforFort

Concept en business plan voor de herontwikkeling van het Fort bij Abcoude tot FoodforFort; een Proeffort waarin lokaal en duurzaam voedsel een centrale en verbindende rol speelt.

Producten van het omliggende land worden in het fort in batches verwerkt tot gereed product: tarwe tot bier, jenever en brood, ganzen tot paté, varkens tot worst. Op het Fort wordt gewerkt en vergaderd. Bezoekers zijn te allen tijde welkom om de boeiende plek, de geschiedenis en het heden te proeven.

Script

Het Fort bij Abcoude vormt het natuurlijke decor voor de beleving van authentiek en ambachtelijk bereid voedsel. Het forteiland is groen, stevig en geborgen en kent een unieke rust te midden van de hectische randstad. Het is een welkom en stoer alternatief voor vergaderingen, trainingen en heidagen. Het omliggende gebied heeft het juiste DNA. Het kent vele succesvolle producenten en toeleveranciers. De koopkracht is hoog. De bereikbaarheid prima.

In de kern van het concept staat de beleving van voedsel. Het onderscheidde drie functies: een proeffort voor publiek, een visitekaartje voor Natuurmonumenten (eigenaar) en de gemeente Ronde Venen en tenslotte een buitenplaats voor zakelijke gebruikers (werken en vergaderen). Voor Natuurmonumenten was een strategische rol voorzien. Het concept werd gekozen tot beste inzending.

Spelers

Het plan is ontwikkeld door Green Concepts in samenwerking met spaceandmatter architecten naar aanleiding van een prijsvraag uitgeschreven door Vereniging Natuurmonumenten.

In de ontwikkeling zijn als mogelijke partners de volgende partijen betrokken:

  • Gemeente Ronde Venen
  • Provincie Noord Holland
  • Zaterdag netwerk
  • Lindenhoff
  • Peeze Koffie
  • Colour Kitchen
  • Greendesk
  • Gulpener bier

Acties

Het project verliep tot aan selectie en realisatie in een drietal fasen: Ideevorming, Concept en Business plan.

Activiteiten gedurende deze fasen:

  • Visieontwikkeling
  • Marktverkenning
  • Stakeholder mapping
  • Community building
  • Ontwerp
  • Business planning

Periode

december 2012 – april 2013

Status

Business plan en concept zijn ontwikkeld.

Eigenaar heeft besloten niet te investeren in de realisatie.